טעויות האכלה נפוצות

אתה תמיד רוצה את הטוב ביותר עבור הכלב שלך – וזה כמובן חל גם על האוכל שלו.

ככל שתסתכלו מקרוב על הנושא של תזונה בריאה לכלבים, כך סביר להניח שתתקלו בתדירות גבוהה יותר בדעות שונות ולעיתים סותרות, לרוב כולל טעויות תזונתיות. ניקח אותך דרך שדה המוקשים של תזונת חיות מחמד ונגלה את הטעויות הנפוצות ביותר.

מיתוס מס' 1: 'כלבים צריכים בעיקר בשר כי הם צאצאי זאבים'.

זה נכון שכלבי הבית של היום הם צאצאי זאבים, ושזאבים אוכלים בעיקר בשר. נכון גם שכלבים זקוקים לבשר לצורך תזונה מתאימה למין – אבל להאכיל את הכלב רק בבשר אינה מתאימה למין וזו אחת הטעויות הנפוצות ביותר. כלבי בית הסתגלו להרגלי האכלה שונים במשך אלפי שנות חיים משותפים עם בני אדם, והדבר ניכר בעובדה, למשל, כלבים יכולים לבצע חילוף חומרים של פחמימות הרבה יותר טוב מהזאב. חיי היומיום של הכלב שלך גם שונים מאוד מאלו של זאב – הכלב שלך לא צריך לצוד את הטרף שלו, והוא עושה הרבה פחות פעילות גופנית מאבותיו הפראיים. לכן הוא זקוק לפחות חלבון, שומן ואנרגיה משמעותית. אז מזון הכלבים שלך צריך להכיל בשר, אבל תזונה עשירה מדי בבשר עלולה להוות סיכונים בריאותיים עבור הכליות והכבד. זה גם עניין של השגת השילוב הנכון של חלבון, פחמימות, שומן, סיבים, מינרלים וויטמינים.

מיתוס מס' 2: 'דגן הוא חומר מילוי זול במזון ומעורר אלרגיות'.

דגן מקבל לעתים קרובות יחסי ציבור גרועים כשזה מגיע לתזונה. יש אנשים שטוענים שלדגן יש תכונות המעוררות אלרגיות, בעוד שאחרים חושבים שיש לו השפעה שלילית על מצבים כמו סוכרת או דלקת פרקים. אך למעשה אין הוכחות מדעיות לטענות אלו. יתר על כן, רק 5 אחוז מהאלרגיות מיוחסות למרכיבי מזון. דגנים הם מקור חשוב של חומרים מזינים – בנוסף לפחמימות כמקור אנרגיה, הם מכילים גם חלבון, סיבים ויסודות קורט וויטמינים חשובים. סיבים מהווים בסיס לתפקוד מיטבי של המעיים ולפלורת מעיים בריאה.

מיתוס מס' 3: 'תכולת בשר גבוהה במזון פירושה איכות גבוהה'.

תכולת בשר גבוהה היא עדיין לא קריטריון איכות למזון טוב לכלבים. ראשית, ישנם תכשירים מיוחדים, כגון דיאטות כליות או מזון עבור חיות מחמד בוגרות ומבוגרות, שאין להם רמות חלבון גבוהות מסיבה טובה. שנית, המונחים 'בשר' ו'תוכן בשר' אינם מוגדרים בבירור. כל יצרן יכול לפרש אותם בצורה שונה. אמנם אנו יכולים להבין בשר כבשר, או בשר שרירים, אבל קצב סבור ש'בשר' הוא כל חלק של החיה השחוטה המתאים למאכל אדם, כלומר קליפה, שומן בייקון, עצמות מרק, זנב שור ואיברים כגון לשון, לב או כבד. במונחים תזונתיים של כלבים, הגיוני להשתמש לא רק בבשר השריר, אלא גם באלמנטים אחרים – אחרי הכל, זאבים אוכלים כמעט כל חלק מהטרף שלהם, כך שבשר שריר טהור הוא רק חלק קטן מהתזונה שלהם. כמו כן, יש הבדל חשוב אם תכולת הבשר המוצהרת מתייחסת למרכיבים טריים או יבשים (הרשומים כ'כבש' או 'כבש, מיובש', למשל). מרכיבים טריים מכילים רמות גבוהות של מים, ולכן תכולת הבשר יכולה להיראות גבוהה יותר במבט ראשון. ציון "שיעור החלבון מהחי בכלל החלבון" תהיה הדרך האידיאלית להשיג השוואה ישירה של מוצרים שונים. זה משמש לעתים קרובות ומוצהר על ידי היצרנים כתקן איכות. תכולת החלבון הגולמי המוצהרת כוללת חלבון מהצומח וכן חלבון מן החי.

מיתוס מס' 4: "BARF בריא יותר לכלבים"

אין הוכחות מדעיות לכך ש-BARF Bones And Raw Food)  או Biologically Appropriate Raw Food) בריא יותר באופן כללי עבור כלבים. כמו בכל דיאטה, לא כל הכלבים יכולים לסבול דיאטת מזון גולמי. כמו כן, לא כל כלב אוהב לאכול את האוכל שלו נא. קיים גם סיכון לעומס יתר על הכליות והכבד אם התזונה מכילה יותר מדי חלבון. למעשה, מחקר הראה כי ל-9 מתוך 10 מנות BARF המוכנות בבית יש דרגות שונות של חסרים תזונתיים. הכלב שלך יכול לקבל את החומרים המזינים להם הוא זקוק (מותאם לפי גיל, גזע, מין וכו'), אם היחס בין בשר, פסולת, ירקות, פירות ושמנים מותאם לצרכיו המדויקים. אם אתה רוצה למצוא את מנת ה-BARF המתאימה לכלב שלך, מומלץ להתייעץ עם מומחה, כדי להימנע מטעויות בתזונת הכלב שלך.

מיתוס מס' 5: 'על ידי מתן המזון הנכון אתה יכול להימנע מאלרגיות אצל הכלב שלך'.

באופן עקרוני, הכלב שלכם עלול לפתח אלרגיה לכל מרכיב במזון או כמעט לכל חומר אחר בסביבתו. אם מסתכלים על כל המקרים של תגובות אלרגיות, אלרגיות של כלבים למרכיבי מזון נדירות למדי. כדי שאלרגיה תתפתח, המערכת חייבת להיות במגע עם האלרגן לפחות פעם אחת, כלומר לכלב יכולה להיות תגובה אלרגית רק למרכיב שהוא אכל. אם אתה נמנע ממרכיב מסוים מלכתחילה, ייתכן שהכלב שלך לא יפתח אלרגיה למרכיב זה, אבל זה נכון גם לשאר המרכיבים במזון. לכן אין זה הגיוני להימנע ממרכיב מזון מסוים, ללא סיבה ספציפית (רפואית).

מיתוס מס' 6: 'עיסת סלק היא אינדיקציה לכך שהמזון עשיר בסוכר'

עיסת סלק היא החומר שנשאר כאשר רוב הסוכר הופק מהסלק. למעשה, מבחינים בין עיסת סלק ללא מולסה (כלומר דל סוכר) לבין עיסת סלק מולסה (גבוהה סוכר). במזון יבש לכלבים, לעומת זאת, משתמשים בעיסת סלק דלת סוכר. האם תרצה לדעת מה בעצם המשמעות של 'דל סוכר'? הנה דוגמה: ב-100 גרם של מזון יבש, זה אומר שיש 0.2 גרם סוכר, שזו כמות כל כך נמוכה שהיא אפילו נכללת בדיאטות מיוחדות כמו מזון לסוכרתיים. עיסת סלק היא גם מקור חשוב לפקטין, סיב מסיס התומך בפיתוח פלורת מעיים עמידה ומבטיח עקביות צואה נכונה.

מיתוס מס' 7: 'עדיף מזון בכבישה קרה, כי החומרים התזונתיים לא מחוממים לטמפרטורות כל כך גבוהות'.

בתהליכי כבישה קרה משתמשים בטמפרטורות של עד 82 מעלות צלזיוס. חומרי הגלם הטחונים דק נלחצים לצורה בלחץ. זה יוצר כדורי מזון מוצקים וכבדים. חסרונות ברורים: מבחר חומרי הגלם המתאימים לתהליך זה מוגבל על ידי הטכנולוגיה של התהליך. יתרה מזאת, כדי להבטיח שהחיידקים יומתו, חומרי הגלם לכבישה קרה עוברים גם טיפולי חום במהלך תהליך הייצור.

בייצור קרוקטים, נעשה שימוש בתהליך הכולל טמפרטורות גבוהות יותר (שיחול חם), שבו החומרים מחוממים ל-130 מעלות צלזיוס לזמן קצר. לתהליך זה יש לא רק את היתרון שמגוון חומרי הגלם המתאימים גדול בהרבה – גם הפחמימה במזון מפורקת ביסודיות ולכן היא זמינה עבור הכלב שלכם. האוכל יוצא לצורות רגילות, שניתן לראות מהגומות שעל הקרוקט. גומות אלו עוזרות גם למיצי העיכול להיספג בקרוק. בגלל תהליכי החום, למזון יש חיי אחסון ארוכים יותר, מכיוון שכל חיידקים נהרגים בשלב החום. בשני תהליכי הייצור מוסיפים למזון ויטמינים, יסודות קורט ומינרלים שאינם כלולים בכמות מספקת של חומרי הגלם.

מיתוס מס' 8: 'תוצרי לוואי מן החי הם פסולת תת סטנדרטית'.

כל תוצרי לוואי מן החי המעובדים במהלך ייצור מזון לחיות מחמד מוסדרים בקפדנות על ידי חקיקת המזון, ומורכבים בעיקר מבשר שרירים, איברים פנימיים, עור, רקמת חיבור, גרעינים ועצם. זה אומר שהם הרבה יותר בקנה אחד עם התזונה הטבעית של הכלב שלך מאשר בשר טהור. יתרה מזאת, השימוש בתוצרי לוואי מהחי על פי חקיקת המזון הגיוני מבחינה אתית ואקולוגית, שכן נעשה שימוש בכמה שיותר מהחיה הנטבחת. כעיקרון, כל חלק של בעל חיים שנשחט המסוכנים לבריאות אינם מותרים לשימוש במזון לבעלי חיים.

מיתוס מס' 9: 'כלבים לא צריכים לנקות את השיניים שלהם'.

בדרך כלל מומלץ לדאוג לבריאות השיניים של הכלב שלך, מכיוון שלבעיות שיניים ואבנית יכולות להיות השלכות חמורות אצל כלבים. החיידקים בפלאק עלולים להוביל לאורך זמן לדלקת בחניכיים – בטווח הארוך הדבר עלול לגרום לנסיגת החניכיים ולאיבוד שיניים של הכלב. החיידקים לא גורמים רק לנזק בחלל הפה; הם יכולים גם להיכנס לדם ולהגיע לאיברים הפנימיים כגון הכבד, הכליות, הלב והריאות, ולגרום לנזק. מה אתה יכול לעשות כדי למנוע בעיות שיניים אצל הכלב שלך? הדרך האידיאלית היא להרגיל את הכלב לטיפול שיניים מההתחלה. לניקוי השיניים של הכלב שלך, אתה יכול להשתמש במברשת שיניים במיוחד לכלבים ובמשחת שיניים מיוחדת לכלבים. עם זאת, רובד חיידקים עדיין יכול להצטבר עם הזמן. הווטרינר שלך יוכל לייעץ מתי הגיע הזמן לניקוי שיניים מקצועי.

מקורות

Kohn, B., Schwarz G.: Praktikum der Hundeklinik. 12th ed., Thieme 2017
Meyer, H., Zentek, J.: Ernährung des Hundes: Grundlagen – Fütterung – Diätetik. 6th ed., Enke 2010

דילוג לתוכן